Resor till Venedig

Helt oförklarligt nog var jag först nyligen första gången i Venedig. Varför har jag inte uppmärksammat denna helt underbara pärla tidigare? Staden har tagit mig med storm, jag är förälskad på nytt, och det är definitivt inte sista gången jag har vägarna förbi denna betagande gammla stad, rik på historiai och magnifika byggnader - och som dessutom råder över en helt speciell atmosfär skapad av både de berömda kanalerna och avsaknaden av bilar och cyklar. Välkommern till Venedig med Hideawyas, vi är specialister på resor till Venedig där du bor på charmiga hotell under din semester.

När jag anlänt till mitt hotell, som ligger i ett bra område mindre än 10 minuters promenad från bussterminalen, bärs mitt bagage upp på rummet och det är bara att börja upptäcka Venedig. Så iväg - genom en smal gränd, ner till en kanal, över en bro, kryssa genom pittoreska gator och vackra torg och över en, två, tre, fyra, fem ...... 27, 28, 29, 30 broar med utsikt över vackra gamla hus som står med fötterna i vattnet. Hur de klarat sig i så många år övergår mitt förstånd.

Jag beundrar gondoljärerna som elegant manövrerar de långa, smala gondolerna i de mycket smala kanalerna. Och i det lite bredare kanalerna är det lika hektiskt som på en vanlig gata i stan. Lastbilar, taxi och bussar har ersatts med vattenfarkoster av olika slag.

Gå vilse i Venedig

Venedig är en stad där du knappast kan undgå att gå vilse i och det gäller naturligtvis också mig själv. Jag är inte dock på väg mot ett speciellt mål, så det handlar  egentligen bara om att jag tappat riktningen och känslan av var jag befinner mig (jag har ju faktiskt ett rikitgt bra lokalsinne...). Jag går och går, och hamnar strax vid lagunen som känns som ett hav - jag trodde jag skulle hitta en bro över kanalen där jag hade promenerat, men tji fick jag!

Då är jag tillbaka igen, efter några varv till vänster och höger kommer jag fram till en härlig plats med många vattenhål att släcka törsten i. Nu är det hög tid att bekanta sig med den lokala specialiteten spritz som många talat så väl om. Denna gudadryck består till största delen av Campari, vitt vin och kolsyrat mineralvatten - garnerad med en skiva apelsin och en stor grön oliv. Den smakar perfekt en solig dag som denna och då jag haft tur med vädret på min Venedigtripp lär det inte vara sista gången jag beställer en.

En storstad utan bilar och cyklar

Det är speciallt att ta sig runt i en storstad helt utan bilar och cyklar. Du behöver inte springa livet av dig när du korsar vägen, inte bli tutad på av bilister och heller inte få glåpord av cyklister som har bråttom. Och andra sidan ska du vara beredd på trängsel och många fotgängare - de flesta turister. Under riktigt hektiska dagar är det nästan 2 1/2 gånger fler turister än ortsbor i staden, Inte alltid till venetzianarnas belåtenhet.

Hurra för vaporetto

Innan min resa läste jag på lite om Venedig och fick även råd av kollegor, Jag köpte därför min biljett från flygplatsen till Venedig t/r med buss, inklusive 3-dagars vaporetto på flygplatsen. Priset för biljetten oktober 2016 € 52.

Jag njuter av turen med vaporetto (nr 1) med rutt på Canale Grande. Under turen som tar ca 45 minuter beundrar jag några av stadens vackra palats och kyrkor och naturligtvis den berömda Rialtobron. Det är kanske inte den mest optimala sightseeingturen men den ger bra överblick över staden. Många stopp längs vägen så det är lätt att hoppa av om man vill stanna och studera något närmare.

Massor av spännande upplevelser

Min resa till Venedig är bara 2,5 dagar lång. Så jag får välja vad jag ska se. Jag bestämmer mig för att komma Venedig nära och bara  runt på gator och torg och låta alla intryck sjunka in. Kyrkor, palats och museer får vänta tills nästa gång - jag är helt övertygad om att de finns kvar även då.

För förstagångsbesökaren som jag själv, står alla de stora attraktionerna på "att göra listan". Så jag tar vaporetton till den imponerande Markusplatsen med sin berömda kyrkan, det vackra Dogepalatset och den beryktade Suckarnas bro. Jag traskar vidare och fönstershoppar i märkesbutiker från världens alla hörn innan jag når fram till en av Venedigs mest berömda landmärken - Rialtobron. Den härstammar från slutet 1500-talet och var många år den enda bron över Canal Grande.

Jag tränger mig genom folkmassan hela vägen fram till räcket för att få en glimt av det hektiska livet på den stora kanalen. Jag är på den sida av bron där den berömda marknaden håller till - en marknad som inte i första hand vänder sig till turister, utan till lokalbefolkningen. Men jag älskar marknader - jag går runt och tittar.

När jag precis passerat Canal Grande får jag syn på en skylt med texten "Traghetto" - jag ställer mig snabbt i till detta transportmedel. Det är en enkel gondol som korsar Canal Grande. Turen tar 4-5 minuter och kostar € 2 per turist - venetianarna kommer något billigare undan. Canal Grande är 3,5 km lång och korsas av bara fyra broar. Vill du ta dig över kanalen en bit bort från bron finns två möjligheter. Antingen med hjälp av en traghetto (de finns 7 överfartsplatser) eller med hjälp av vaporetto nr. 1. Den kryssar från strand till strand. Men jag måste absolut prova en tur i en gondol - eftersom jag är för snål för att spendera 80 till € 100, som en "riktig" gondol kostar är traghetton perfekt för mig.

I'll be back

Jag lånar ett berömt citat av Arnold Schwartzenegger alias Terminator - inte för att han har något med Venedig att göra men uttrycket är helt rätt - för jag kommer naturligtvis tillbaka till Venedig.

Läs mer om Venedig

Information om Venedig

Jag har här sammanställt lite fakta och information om Venedig bland annat gällande stadens geografi, befolkning, historia och klimat. Informationen är enbart tänkt som inspiration inför din semester i Venedig. Om du vill ha ytterligare inspiration till din resa så rekommenderar jag att du besöker vår blogg där du hittar intressanta artiklar om samtliga våra resmål.

Stort nöje och trevlig resa!

Geografi och befolkning

Venedig är huvudstad i regionen Veneto i den nordöstra delen av Italien. Staden ligger utspridd över 117 öar som skiljs åt av kanaler och förbinds via broar i en skyddad lagun vid mynningen av de två floderna Po och Piave.
 
Staden som har omkring 265 000 invånare på en yta av 640 km2 är indelad i sex stadsdelar av vilka den ena – den historiska stadskärnan – är indelad i så kallade sestieri. Varje sestiere administrerades tidigare av en prokurator och hans personal men idag har de inga egna maktbefogenheter utan utgör i huvudsak en statistisk och historisk enhet. Sestriererna är i sin tur indelade i socknar av vilka det idag enbart återstår 38 av de ursprungliga 70 som fanns 1033.
 
Som en kuriosa kan nämnas att varje sestieri har sitt helt egna sätt att fördela husnummer på sina fastigheter vilket som regel är helt obegripligt för en utomstående då ett husnummer kan gälla från ett hörn av stadsdelen till ett annat – och ibland är det istället flera tusen nummer. En annan intressant detalj är att de sex utskotten längst ut på stäven på gondolerna som transporterar runt turister på kanaler även symboliserar stadens sestrieri.
 
Förutom de historiska sestiererna är kommunen Venedig uppdelad i sex administrativa distrikt så kallade municipalità. Varje administrativ enhet styrs av ett råd ”consiglio” och en förman. Dessa administrativa stadsdelar har – i motsats till de så kallade sestieri – befogenhet att ge borgmästaren råd i form av icke bindande uttalanden på ett stort antal områden som miljö, byggnation, folkhälsa, lokala marknader och andra funktioner som de blir tilldelade av stadsrådet.

Klimat och väder

Venedig har ett fuktigt subtropiskt klimat med kyliga till kalla vintrar och mycket varma somrar. Fuktigheten från stadens alla kanalerna spelar en viktig roll för klimatet och bidrar bland annat till tjocka dimbankar som ofta ses avbildade på vykort med vintermotiv från staden. Å andra sidan innebär stadens närhet till havet att det aldrig blir så kallt som på många andra ställen i de inre delarna av norra Italien.
 
De varmaste månaderna på året i Venedig är juli och augusti då medeltemperaturen når 23 respektive 22,6 grader. De kallaste månaderna under året är januari och februari medeltemperaturer på genomsnittliga 3,3 och 4,7 grader.
 
Oavsett vilken månad på året som du väljer att åka på semester till Venedig så bör du ta ett paraply med dig eftersom stadens nederbörd är jämnt fördelad över årets tolv månader. Detta gör att den nederbördsrikaste månaden på året infaller under högsäsongen i juni med 78 mm i genomsnitt – motsvarande 6 dagar regn i genomsnitt per månad.
 
Fuktigheten är också jämnt fördelad över året med den högsta luftfuktighet på 81% i både januari och december medan juli och augusti har lägst luftfuktighet med vardera 71% och 72%.
 
I gengäld kan du vara säker på att få mest sol om du reser hit under månaderna juli och augusti som har genomsnittliga 288 respektive 257 soltimmar i månaden medan december och januari inte helt överraskande är de solfattigaste månaderna med sina 77,5 respektive 80,6 soltimmar i månaden.

Historia

Venedigs ursprung är omgärdat av många spekulationer och bara lite vetenskaplig konsensus. De flesta historiker är emellertid eniga om att Venedigs ursprungsbefolkning kom från andra italienska städer såsom Padua, Treviso, Altino och Aquileia varifrån de flydde från hunnerna och de germanska folkslagens invasioner och härjningar i Norditalien.
 
Sena romerska källor berättar även om så kallade “incolae lacunae” det vill säga laguninvånare vilka ska ha varit lokala fiskare som bodde på öarna i det område som idag utgör Venedig - förmodligen innan de tidigare nämnda invånarna från andra italienska städer sökte sin tillflykt i området. Stadens officiella grundande fastslås emellertid först till år 421 efter Kristus då stadens första kyrka San Giacomo ska ha byggts på ön Rialto.
 
Venedigs tidiga historia präglas av samma folkvandringar och härjande invasioner från främmande folkslag på samma sätt som de som drev stadens första invånare till området från de nordligare italienska städerna. Visigoter, markomanner, quader och hunner turas om att ödelägga stadens centrum medan både lombarder och bysantiner även regerar över staden i dess tidiga stadium.
 
De sistnämnda – bysantinerna – härskade över staden från 584 som en del av Exarkatet Ravenna som emellertid störtades av den lombardiske kungen Aistulf år 751. Lombarderna erövrade emellertid inte själva Venedig som därigenom i stigande grad blev en mer och mer isolerad och oberoende bysantinsk utpost dit folk på flykt från de invaderade lombarderna i området runt staden sökte sin tillflykt och då främst till stadens många öar. Lombardernas invasion ledde till uppförandet av många försvarsanläggningar i staden häribland försvarsmuren mellan Olivolo och Rialto - den så kallade civitatis murus.
 
Frankernas kung Karl Den Store försökte att erövra staden med hjälp av sin son Pippin av Italien vilken belägrade staden i sex månader men som fick ge upp sitt försök år 810 efter att sumpmarkerna i lagunen hade förorsakat sjukdomar bland de frankiska styrkorna. Pippin avled även han av sjukdomar han ådragit sig under belägringen.
 
Från 800-talet till 1100-talet utvecklades Venedig till en stadsstat (en så kallad Repubblica Marinara det vill säga maritim republik). Staden tog inte bara maritim kontroll över det omkringliggande området utan så långt som till våra dagars Kroatien (Dalmatien och Istrien) och de flesta av de egeiska öarna häribland Cypern och Kreta. De nya territoriala erövringarna och en stark flotta som beskyddade staden och dess handelsvägar mot pirater gjorde Venedig till ett centrum för handel mellan den västliga världen, Byzantium och Asien vilket i sin tur ledde till att öka stadens politiska, kulturella och ekonomiska maktbetydelse.
 
I början hade republiken Venedig täta förbindelser med det bysantinska imperiet i Konstantinopel – bysantinerna gav republiken handelsrättigheter i öst medan republiken hjälpte imperiet med att försvara dess gränser mot turkiska och normandiska invasionsförsök – men i kölvattnet efter det fjärde korståget (då korsfararna sändes till Jerusalem av påve Innocentius lll) skedde stora förändringar. Istället för att resa direkt till Jerusalem och befria staden från dess muslimska erövrare ingick venetianerna ett avtal med den bysantinske prinsen Alexios Angelos om att ta vägen förbi Konstantinopel och insätta Angelos far som kejsare (vilken tidigare blivit avsatt).

Venetianerna lyckades få Angelos återinsatt som kejsare men han avsattes igen ett halvår senare vid ett folkuppror. Därför fick venetianerna aldrig de pengar de var utlovade för sin hjälp med att bringa Angelos till makten vilket blev orsaken till deras brutala angrepp på staden och senare till upprättandet av Det latinska riket i april 1204. Bysantinerna återerövrade imperiet 1261 men då var det redan för sent, imperiet hade bragts på knä och knappt två hundra år senare 1453 övertogs staden av ottomanerna med sultanen Mehmet ll i spetsen. På så sätt bidrog republiken Venedig indirekt till att kristendomen dog ut i Mellanöstern.
 
Venetianerna fortsatte oförtrutet sin blomstrande handel med både nya och gamla härskare i mellanöstern och omkring Medelhavet – och i slutet på 1200-talet var staden den rikaste i hela Europa. Enbart Venedigs flotta bestod av 3 300 fartyg och 36 000 sjömän. Stadens välstånd fortsatte under 1300-talet då den blev världens huvudsäte för boktryckarkonsten och var bland annat upphovsplats till de första utgåvorna av fenomenet ”paperback”, genom boktryckaren och humanisten Aldus Manutius, en bok som lätt kunde transporteras på en resa tillexempel i en sadelväska.
 
Rikedomen och den oupphörligen blomstrande tillväxten varade emellertid inte för evigt. Republiken Venedigs begynnande förfall skedde under 1400-talet – och förknippas ofta med venetianernas försök att hålla fast vid den stora grekiska staden Thessaloniki och senare även deras strävan att hjälpa bysantinerna att försvara Konstantinopel mot ottomanerna (som de ironiskt nog indirekt banat väg för genom sin misslyckade kupp under det fjärde korståget som destabiliserade hela det bysantinska riket). Senare förklarade ottomanerna krig mot republiken Venedig vilket medförde att republiken förlorade stora landområden i mellanöstern och venetianernas makt minskade på allvar och under de följande århundradena fick se sig utkonkurrerade av länder som Portugal, Spanien, England och Holland i deras strävan efter att erövra nya kolonier och handelsvägar i andra världsdelar. Under samma tidsperiod drabbades Venedig både av digerdöden och den italienska pesten vilket ledde till döden för en tredjedel av stadens befolkning.
 
Staden och republiken Venedig fick i och med detta en mer begränsad och inte lika mäktig position bland världens sjömakter och denna försvagade position tog staden med sig in i modern tid. Staden var emellertid fortfarande ett centrum för manufaktur fram till mitten av 1700-talet och senare under 1700-talet gick staden en ny blomstringstid till mötes men denna gång inom konst och kultur och en konstnärlig rikedom som påverkat andra europeiska länders konstnärliga traditioner och som fram till idag satt varaktiga spår i den europeiska kulturen.

Valfri avresedag och reslängd på samtliga hotell