Information om Coronavirus (Covid 19)

Bästa gäst

Den 17 juni har Utrikesdepartementet uppdaterat sina reserekommendationer. Detta innebär att från och med den 30 juni 2020 kan du resa till följande länder inom EU: Grekland, Kroatien, Spanien, Italien, Portugal, Slovenien, Frankrike, Island, Belgien, Schweiz och Luxemburg.

För övriga länder i Europa är det som tidigare reseavrådan fram till den 15 juli och för övriga världen gäller reseavrådan till och med den 31 augusti.

Läs mer från Utrikesdepartementet här

Bästa hälsningar
Alla vi på Hideaways


Avresa innan den 30 juni 2020 – läs svaren på de mest ställda frågorna

"Jag har köpt en paketresa som p.g.a. UD:s reseavrådan är inställd – när kan jag förvänta mig att få återbetalt det inbetalda beloppet?"

Svar: Som utgångspunkt är det väldigt klokt att boka en paketresa från allra första början. Detta innebär nämligen att det belopp som du har betalt in till oss som resebyrå alltid är säkrat eftersom du då alltid är försäkrad och skyddad av resegarantin. 

Dock är det helt förståeligt att du gärna vill ha svar på när du kan förvänta dig att få återbetalt din paketresa. Det är tyvärr inte möjligt för oss att ange ett specifikt datum för återbetalning, men du kan förvänta dig en tid på cirka 8–10 veckor från ditt ursprungliga avresedatum. Även om denna väntetid av naturliga skäl säkerligen kommer att pröva ditt tålamod vill vi ändå uppmuntra dig att avvakta och samtidigt understryka att du inte behöver kontakta oss för en uppdatering, då vi självklart ser till att ringa eller skriva till dig när det finns något nytt att meddela.

 

"Får jag det inbetalda beloppet återbetalt om jag köpt ”hotel only” (endast semesterboende) med ankomst i den period som UD:s avrådan gäller?"

Svar: Det finns flera svar på denna fråga. Om du har köpt en vistelse med gratis avbokning och skriftligen har avbokat vistelsen inom den angivna tidsfristen för avbokning får du återbetalt det inbetalda beloppet.  Återbetalningen sker till det kort eller bankkonto du använt vid bokning/betalning av vistelsen. Återbetalningar sker löpande, varför vi vänligen ber om ditt tålamod.

Om du däremot har bokat en icke återbetalningsbar vistelse, eller om fristen för gratis avbokning är passerad, kommer det inte att finnas någon möjlighet för återbetalning (ej heller möjligheten att ändra till en annan reseperiod). Om du har behov för en avbokningsbekräftelse från vår sida för att använda till din reseförsäkring, ombeds du skicka ett mejl till info@hideaways.se.

 

Avresa efter den 30 juni 2020 – läs svaren på de mest ställda frågorna

"Jag kan se att flygbolaget har avbokat min flygbokning i min paketresa köpt hos er – hur ska jag förhålla mig?"

Svar: Om du ska resa ut efter den 30 juni ska du som utgångspunkt resa som planerat – det är åtminstone utspelet från Utrikesdepartementet just nu, men situationen och vägledningen kan ändra sig från dag till dag. Dock kan det finnas flygbolag som löpande anser sig vara tvungna att redan nu ställa in en planerad avgång, så även efter den 30 juni – och det kan det finnas flera olika orsaker till. Om du blir kontaktad direkt av flygbolaget med information om att de har varit tvungna att avboka din flygresa rekommenderar vi dig att du skickar detta mejl vidare till oss på info@hideaways.se. För då ligger det praktiska i våra händer och det är även vår skyldighet att försöka finna en alternativ flygresa till dig i enlighet med Paketreselagen. 

 

"Hur ska jag förhålla mig om UD:s avrådan från resor utomlands förlängs och min planerade avresedag därmed påverkas?"

Svar: Om Utrikesdepartementet förlänger den nuvarande reseavrådan blir du automatiskt kontaktad av oss, om den eventuellt förlängda perioden är inom den period du ska resa – det kommer med största sannolikhet vara 14 dagar eller färre från ditt avresedatum. Om UD däremot inte förlänger sin avrådan till det område du ska resa till ska du som utgångspunkt förvänta dig att resa som planerat.  

 

"Ska jag betala deposition/slutbetalning som informerats på min bokningsbekräftelse?"

Svar: Det korta svaret är ’ja’. Om du inte respekterar betalningsdatumet som är angett i din bokningsbekräftelse riskerar du att din paketresa eller din hotellvistelse automatiskt blir avbokad i vårt system och då förlorar du därmed både resan/vistelsen samt det redan inbetalda beloppet. 

 

"Jag önskar att avboka eller flytta fram min paketresa – vilka möjligheter har jag för att avboka/ändra?"

Svar: Om du önskar att avboka eller ändra på din kommande semester, som har planerad avresa senare än UD:s aktuella period för avrådan, så är det de redan tidigare informerade avbokningsreglerna som gäller. Det betyder att det inbetalda beloppet går förlorat om du ändrar eller avbokar i en redan existerande paketresa. Du kan läsa mer om de allmänna resevillkoren vid köp av paketresa här.

 

Uppdaterad 18 juni 2020