Bästa gäst.

När du har klickat dig in på denna sida är det med stor sannolikhet då du bokat en semester till ett resmål i Europa med avresa inom kort.

Just därför har vi skapat en slags ”FAQ”-sida med både generella som mer specifika informationer gällande avvikelser och rekommendationer pga. Covid-19 i tillägg till den vanliga "checklistan”. För även om huvudparten av de sydeuropeiska resmålen börjat öppna upp, kan det förekomma viktiga saker som du bör vara uppmärksam på innan avresa och ankomst.

Här finner du aktuell information från EU om resor till länder i Europa: Re-open EU

Som alltid är du mer än välkommen att kontakta oss, om du har frågor. Men vi hoppas du utifrån nedanstående praktisk information känner dig ’väl påklädd’ och välinformerad, och därmed kan se fram emot en välförtjänt semester. 

______________________________

De mest ställda frågorna - innan avresa

"Jag har bokat en paketresa inkl. flyg - vad ska jag vara uppmärksam på innan och vid ankomsten till flygplatsen?"

Svar: Sedan Covid-19 har det blivit ännu viktigare att vara väl förberedd och letat fram praktisk information innan avresan, när din transport innehåller en flygresa. Det är för din egen hälsa och säkerhets skull. Oavsett vilken flygplats du reser från. För det första rekommenderas det att du om möjligheten finns checkar in hemifrån. För det andra rekommenderas det att vara på flygplatsen i ännu bättre tid än 'innan Corona', då det kan förväntas flera kontroller, och det ska hållas bättre avstånd (och munskydd är som oftast obligatoriskt). T.ex. vid bagageinlämning, security och boarding. De allra flesta flygplatser har särskild information på deras hemsidor, som vi rekommenderar och råder dig att läsa innan din ankomst till flygplatsen. Här finner du länkar till:

"Hur sker mig flygresa - från boarding, uppe i luften och ankomst till resmålet?"

Svar: Som skrivet i svaret ovan, är det viktigare än någonsin att sätta sig in i förhållandena vid en flygresa, och du är som passagerare själv ansvarig för att söka och skaffa information hos det specifika flygbolaget, som du valt, då du bokade din paketresa. De allra flesta flygbolag har gjort en bra introduktion till vad du kan förvänta dig ombord. Allt från periodiska avvikelser när det gäller boarding-procedur, handbagageregler, munskydd och försäljning ombord. Vi vill därför starkt insistera på att du läser mer hos ditt aktuella flygbolag. Vi kan dessvärre inte lista alla här, men har valt ut länkar till de mest använda flygbolagen (kontakta oss i god tid innan avresan, om du inte kan finna information hos det flygbolag du ska resa med) - och var vänligen uppmärksam på att informationen löpande kan ändra sig:



"Om jag väljer att ej nyttja den vistelse ("endast hotell") jag bokat genom er, kan jag få min pengar tillbaka?"

Svar: Det är 100% ditt eget val och ansvar, om du önskar att nyttja den vistelse du bokat (i enlighet med Utrikesdepartementets resevägledningar). Om du önskar att avboka din vistelse, är det de betalnings- och avbokningsregler som framgår i din bekräftelse som gäller. Om du vill avboka och vistelsen inte är återbetalningsbar, rekommenderar vi dig att kontakta ditt försäkringsbolag för att höra om du är försäkrad och kan få återbetalning från dem.
OBS: För paketresor gäller riktlinjerna för Paketreselagens vanliga bestämmelser.

"Ska jag teckna en reseförsäkring innan jag reser iväg?"

Svar: Oavsett vart och när du har planerat att resa till utlandet rekommenderar vi alltid bestämt att du är lämpligt försäkrad om någonting skulle inträffa under semestern. Därför är det viktigt att du i god tid före avresan kontrollerar hur du är försäkrad hos ditt försäkringsbolag. Om du inte har en reseförsäkring bör du teckna en sådan – och det finns flera möjligheter: Antingen genom kontakt med ditt privata försäkringsbolag (hemförsäkring) eller att du kontaktar en av de specialiserade försäkringsbolag inom resor, t.ex. Gouda. 

"Hur är det med eventuell karantän vid ankomsten till resmålet?"

Svar: Fler och fler länder kommer i loppet av juni ta bort en eventuell karantän vid ankomsten. Men det är viktigt att du själv uppsöker de aktuella inreseregler – och längre ner i denna FAQ finner du länkar till flera av de sydeuropeiska ländernas officiella turistbyråer, som löpande uppdateras. Dessutom kan det från de lokala myndigheterna finnas krav eller frivillig rekommendation om att du ska och bör förhandsregistrera dig hemifrån – detta gäller t.ex. resor till Sardinien, Sicilien och Kroatien.

"Ska jag testas för Covid-19 hemifrån?"

Svar: Det är en mycket viktig fråga. Och för att säkra att du alltid har den mest uppdaterade information, så hänvisar vi till de enskilda länders officiella turistbyråer (se utvalda länkar längre ner), där du kan finna mer information eller aktivt fråga om krav om eventuell dokumentation för att vara testad negativt innan inresa till ett land. 

"Vilka generella förhållningsregler kan det annars finnas innan ankomsten?"

Svar: Flera hotell och semesterboende begär online check-in/för-registrering hemifrån – det kommer oftast vara via en app eller en länk på deras hemsida. Då vi inte alltid mottager denna information från hotellet/boendet, så är det därför viktigt att du i god tid själv aktivt undersöker hur check-in-proceduren kommer fungera för din semester genom att kontakta hotellet direkt (du har kontaktinformationen på din voucher). 

Dessutom vill vi rekommendera dig att medtaga ansiktsmask för alla resenärer för säkerhetsskull (detta med tanke på pris och tillgänglighet på resmålet). Kanske är den inte nödvändig att bära på hotellet/boendet, men det kan vara så att det krävs vid exempelvis check-in på hotellet, inköp/shopping och på offentliga platser, marknader, restaurang osv. 

 

De mest ställda frågorna – under semester

"Blir jag testad för Corona vid ankomst till resmålet/boendet?"

Svar: Det kan förekomma – och det kommer då vara regeringsbestämt från land till land. Det kan vara allt från ett normalt test till temperaturtagning. Detta kan vara såväl vid gränsen eller i förbindelse med ankomsten till ditt hotell/övernattningsställe. Vi rekommenderar dig att besöka landets officiella turistbyrå via de angivna länkarna nedanför (eller själv finna det online, om ditt resmål inte är med på listan nedanför). Om det förekommer tester eller mäts temperatur (får oftast ej överstiga 37,5 grader), så kommer det oftast vara gratis, men eventuell kostnad står varje resenär själv för. Temperaturmätning kan också förekomma periodiskt efter vistelsens början.

"Kan det finnas faciliteter på stället som påverkas av Covid-19?"

Svar: Ja, det kan det göra – och det kommer i så fall vara för din och andra gästers skull, så ni kan få en så bra och trygg semester som möjligt. Nedan har du en lista med de vanligaste ändringar, som kan förekomma – men då de är mycket generella, så rekommenderar vi att du kontaktar oss eller boendet för att få en specifik och aktuell uppdatering. 

  • Ändrade/förkortade öppettider i receptionen, baren och/eller restaurangen
  • Det kan vara att förbeställd mat ska intas på rummet/i lägenheten
  • Ändrade/förkortade öppettider vid poolen och antal platser/solstolar kan vara begränsade
  • Ändrade/förkortade/stängda öppettider vid inomhuspool, i SPA:et eller gymmet
  • Det kan vara ändrade förhållningsregler vid förhandsbokad/inkluderad strandservice (gäller främst Italien)

Om det förekommer större ändringar gällande faciliteter på det semesterboende du bokat, kommer vi naturligtvis kontakta dig, så länge vi från stället blir informerade på förhand. Grundat omständigheterna utgår ej kompensation för begränsade/stängda faciliteter.

 

De mest ställda frågorna – efter hemkomsten

"Kan jag riskera att skulle sitta i karantän när jag kommer hem från semestern?"

Svar: Även om det återigen blivit möjligt att korsa gränserna, och även om världen lugnt och stilla går mot mer normala förhållanden, kan det inte uteslutas att du blir omfattad av krav om karantän allt efter semesterdestination och/eller arbetsgivare. Det är därför viktigt att du innan avresa har undersökt dessa förhållanden, och vår rekommendation är att du kontaktar din reseförsäkring och arbetsgivare i god tid innan avresan hemifrån.

 

Viktiga länkar där du kan söka mer nödvändig och praktisk information

Länk till vår generella sida med information om Corona - klicka här
Länk till Utrikesdepartementets hemsida med anledning av Covid-19 - klicka här

Länkar till flera praktiska upplysningar omkring återöppnande hos utvalda länders officiella turistbyråer i Sydeuropa (på landsnivå och/eller resmål)
Kroatien - klicka här

Italien - klicka här
Härunder Sardinien såväl som denna och Sicilien

Spanien - klicka här

Portugal - klicka här
Härunder Madeira

Grekland - klicka här

Cypern - klicka här

Malta - klicka här

Frankrike - klicka här

Ungern - klicka här

Polen - klicka här

Tjeckien - klicka här

Österrike - klicka här

Tyskland - klicka här

England - klicka här

Holland - klicka här

______________________________

Vi hoppas att du med ovanstående information känner dig väl rustad för din kommande (sommar)semester 2020. Åter igen vill vi understryka att du alltid är välkommen att kontakta oss om du har frågor eller funderingar, som inte är nämnda i listan ovanför – för det som är viktigare än någonsin för är att du som gäst kan känna dig trygg och se fram emot en välbehövlig semester från den nya, men nu nästan normala vardagen här hemma!