FAQ: Några av de vanligaste frågorna om resan

Välkommen till vår sida med allmän information om resor med Hideaways (FAQ = Frequently Asked Questions).

Här hittar du svar på de vanligast ställda frågorna angående saker som kan hända före, under och efter en resa. För flygresor, bilhyra och hotell har vi gjort särskilda FAQ.

Läs FAQ om flygresor här

Läs FAQ om bilhyra här

Läs FAQ om transfer här

Läs FAQ om hotell här

Allmän information

 

Avbeställning

Om du vill avbeställa din paketresa ber vi dig att kontakta oss skriftligen. Resan kan enbart avbeställas av resebeställaren från den mailadress som uppgavs då resan ursprungligen bokades. För regler gällande avbeställning av resor med Hideaways hänvisar vi till våra allmänna resevillkor. Vid avbeställning utgår alltid en avbeställningsavgift på minimum SEK 500.- per resande.

Om du har bokat ”Endast hotell” så  gäller andra avbeställningsregler beroende på om du har bokat med gratis avbeställning/återbetalningsbar eller om du har bokat en hotellvistelse som inte är återbetalningsbar. De gällande avbeställningsreglerna framgår av ditt resebevis.

Avbeställningsförsäkring

Du kan teckna avbeställningsförsäkring vid sjukdom när du bokar din resa och vi rekommenderar alltid att du är väl försäkrad före och under resan. Läs mer om avbeställningsförsäkring här.

Attraktioner och sevärdheter

Hos Hideaways är vi specialister på hotell och semesterlägenheter och naturligtvis vet vi också en hel del om resmålen och sevärdheterna i närheten av ditt valda hotell eller semesterlägenhet. Under ”Avstånd och attraktioner” kan du vid varje hotell eller semesterlägenhet hitta några förslag på vad du kan se och uppleva i närområdet och på destinationen. Önskar du mer inspiration till din resa, hänvisar vi till vår blogg där vi skriver om upplevelser, sevärdheter och attraktioner på de resmål som du hittar hos oss på Hideaways.

Boka resa

Samtliga resor kan bokas online och hos Hideaways har du alltid valfritt avresedatum och reslängd. Observera att om du vill ha ett skräddarsytt erbjudande på en resa där du till exempel sätter samman en semester med boende på mer än ett hotell och där du behöver flyg eller hyrbil ber vi dig att fylla i ett beställningsformulär då denna typ av resa inte finns att beställa online. Du kan fylla i vårt beställningsformulär här. Hos Hideaways hittar du även färdigarrangerade bilrundresor där du bor på 2 eller flera hotell under din resa. Hitta alla bilrundresor här.

Betalning

Hos Hideaways betalar du din resa online via en säker och krypterad förbindelse som tillhandahålls av NETS och DIBS. För betalning kan du använda VISA eller Mastercard. Om du har valt att betala deposition vid bokningen så kan du göra slutbetalningen antingen online eller med banköverföring. Bankupplysningarna hittar du på din bokningsbekräftelse och/eller på din betalningspåminnelse som du har mottagit på den mail som du angav när du bokade din resa. Läs mer om betalning av deposition under ”Deposition” här på sidan. Du kan även läsa Hideaways betalningsvillkor här.

Betalning på resmålet

Det kan vara vissa betalningar som måste göras vid incheckningen på resmålet såsom turistskatter, betalning av extra sänglinne, avresestädning, handdukar m.m. På hotell är sänglinne samt handdukar och städning inkluderat i priset om inte annat står angivet i hotellbeskrivningen. Observera att vissa semesterlägenheter ber om en deposition vid check-in vilken återbetalas vid avresan under förutsättning att lägenheten eller semesterbostaden lämnas i begärt skick.

Biljett/bokningsbekräftelse/avresehandlingar

Vid bokning mottarger du ett mail med din bokningsbekräftelse. Detta dokument ska du läsa igenom noggrant och spara, då det utgör din biljett/voucher för samtliga bokade tjänster I samma mail finns också ett bevis på din vistelse/voucher, som du ska skriva ut lämna i receptionen vid check.in. Det kommer också finnas en Hideaways flygbiljett (om du bokat flygresa med oss) samt en faktura i samma mail.. För mer information om flygbiljetter läs här.

Om du har bokat hyrbil till din resa kommer du få en bilhyrevoucher skickad till den mail som du angav vid bokningen. Om du har bokat en resa med flyg, kommer ditt referensnummer till din flygresa också att kunna finnas på bokningsbekräftelsen. Vi skickar inte biljetter/vouchers med post. Har du problem med att skriva ut dina biljeter och vouchers, kan du börja med att ta en titt på dina inställningar för din skrivare. För att kunna skriva ut en fil i pdf-format, ska du installera ett program som kan läsa pdf-filer. Vi rekommenderar adobe reader, som du kan ladda ner här.

Barn och spädbarn

Som utgångspunkt beräknas ett spädbarns ålder vara mellan 0 och 2 år och beteckningen för barn beräknas som utgångspunkt ligga mellan 2 och 11 år. Barn och spädbarn är naturligtvis välkomna som gäster hos Hideaways och om du gärna vill bo på särskilt barnvänliga hotell och semesterbostäder så hittar du dem under resetemat ”Familjesemester” och ”Semesterlägenheter”. Barnrabatter på både flyg och hotell kommer automatiskt att dras ifrån det pris per person som visas i ditt sökresultat från sökmotorn på hemsidan.

Deposition

När du bokar din resa kan du välja att betala resans fulla pris vid bokningstillfället eller enbart en deposition. Om du väljer att betala en deposition räknas det som regel fram utifrån priset på flygbiljetterna (då dessa inte kan ändras eller återbetalas) som ställs ut vid bokningstillfället. Senast 40 dagar före avresa ska slutbetalningen göras och av den anledningen är det inte möjligt att välja depositionsbetalning om du bokar en resa mindre än 40 dagar före avresa. Du får möjligheten att välja antingen full betalning eller betalning av deposition när du bokar och klickar dig vidare till betalningsfönstret. Observera att depositionsbetalning inte kan väljas på resor med ett pris under SEK 4 000.

OBS: Om bokningen på ett hotell inte är återbetalningsbart, är det inte möjligt att betala en deposition.

Fel och brister

Upplever du brister eller rena felaktigheter på din resa ber vi dig att omgående kontakta oss på telefon så eventuella fel eller brister kan åtgärdas omedelbart. Du kan även alltid vända dig till receptionen som ofta kan rätta till fel och brister på plats. Du hittar våra kontaktupplysningar här. Våra kontaktupplysningar framgår även på den bokningsbekräftelse som du har mottagit vid beställningen och som du ska ha med dig på resan.

Förlängning av resan

Om du har bokat en resa med flyg så kan resan i enstaka fall förlängas under förutsättning att det finns lediga rum på hotellet eller lediga rum på ett annat hideaway som du kanske har lust att besöka på resmålet. Observera att flygbiljetterna är utställda på de datum som du angav vid beställningen och kan inte utan vidare ändras (därför reserverar vi oss för eventuella önskemål om ändringar). Om du vill att Hideaways ska göra en förfrågan om ändring av ditt uppehåll tillkommer en ändringsavgift på SEK 250,- per person per rum. Vid ändring samt utställelse av en ny flygbiljett tillkommer en extra serviceavgift på min. DKK 495,- per biljett. Eventuella prishöjningar på biljetten betalar du som kund själv.

Försäkringar

Vi rekommenderar alltid att du tecknar en reseförsäkring före din resa. Vi samarbetar med Gouda Reseförsäkring, du kan köpa en reseförsäkring här. Vi rekommenderar även att du tar med ett EU-kort för att visa att du är försäkrad i Sverige, kortet beställer du från försäkringskassans webbplats.

Presentkort

Du kan även beställa ett presentkort från Hideaways, vi vill då att du kontaktar oss per telefon eller på mail. De upplysningar vi behöver är beloppet på presentkortet samt vem det ska utställas till. Presentkort har en giltighetstid på 2 år från utställningsdatum. Ett presentkort kan inte omvandlas till kontanter utan bara användas som del- eller full betalning av en vald resa allt utifrån vad som står på presentkortet.

Kvarglömda saker

Har du glömt något föremål under din semester hjälper vi dig naturligtvis gärna att undersöka om hotellet har hittat det förlorade föremålet så du kan få det tillbaka. Eventuella kostnader i samband med att det kvarglömda skickas hem svarar du själv för. Kontakta oss om du har glömt något.

Kontakt

Du kan kontakta Hideaways per telefon eller mail samt på vår supportchat. Besök på kontoret mottas enbart efter avtal. Se våra kontaktupplysningar här.

Kreditkort

När du bokar resan kan du betala online med kreditkort. Läs mer om betalning med kreditkort här.

Överlåtelse av resa

Om du vill överlåta din resa till annan person ber vi dig att kontakta oss. Vid överlåtelse av en resa tillkommer en serviceavgift på SEK 495 per person. Har du bokat en resa med flyg som du vill överlåta kan det förekomma avgifter och eventuella prishöjningar på flygbiljetten från flygbolagets sida vilka du själv måste betala, det är bara vissa reguljärflygbolag som accepterar namnändringar. Detta kan du få besked om genom att kontakta Hideaways och om det inte är möjligt att namnändra så rekommenderar vi att du själv köper nya flygbiljetter. Om det är möjligt att namnändra flygbiljetterna tar Hideaways en serviceavgift på minimum SEK 495 per person för ändring och utställande av ny biljett.

Pass och ID

Kom ihåg att ta med dig ditt pass på resan och kontrollera att passets är giltigt under hela perioden som du är ute och reser. För vissa länder i världen gäller att passet ska vara giltigt i 3 till 6 månader efter hemresedatum. För särskilda regler om pass och inresa hänvisar vi till UDs hemsida.

Prisgaranti

Följande regler gäller för prisgaranti på paketresor:

  • Det ska vara en samlad paketresa som kan beställas online, och inte ett erbjudande på en förfrågan.
  • Det ska bokas via en resebyrå som är medlem av Resegarantifonden
  • För att prisgarantin ska gälla, ska vi ha besked och dokumentation tillhanda senast 24 timmar efter bokningen är genomförd på Hideaways.se.
  • Alla element på resan ska vara de samma: datum/period, antal personer, samma flygbolag och flight nummer, samma typ av rum och pension, samma biluthyrningsbolag och biltyp, samma regler för avbeställning, deposition etc...
  • Vi lämnar inte prisgaranti på paketresor med mindre än 2 veckor till avresa.
  • Vi lämnar bara prisgaranti på paketresor och inte på bokningar av endast hotell.

Rabatter

Alla rabatter och erbjudanden hittar du antingen i vårt nyhetsbrev, på vår Facebooksida eller på vår hemsida under ”Reseerbjudanden”. När du söker din resa och får ett pris enligt de upplysningar du har angett i sökmotorn gällande barnrabatter, spädbarnsrabatter, beställ tidigt rabatter, ”stay 7 – pay 6” rabatter med mera så kommer rabatterna alltid att vara avdragna på priset. Priset du får kommer alltid vara angivet som pris per person.

Resevillkor

Du hittar Hideaways resevillkor här. Vi rekommenderar alltid att du noga läser igenom dessa innan du beställer din resa.

Reseformer

Hos Hideaways kan du välja att resa/beställa din resa på 3 sätt. Du kan boka:

  • Enbart hotell
  • Hotell + flygresa
  • Hotell + flygresa + bilhyra.

Läs mer om de olika reseformerna här.

Resegaranti

Bokar du en resa som innehåller minst hotell och flyg så är du täckt av resegarantin. Läs mer om resegarantin här.

Reseledare

När du reser med Hideaways har du som utgångspunkt inte någon reseledare eller guide inkluderad i din resa såvida det inte framgår av din bokningsbekräftelse och/eller resebeskrivning. Du kan med fördel vända dig till receptionen på ditt hotell där du som regel kan få goda råd, tips och praktiska upplysningar om hur du kan anmäla dig till guidade utflykter i lokalområdet.

Reklamationer

Om du mot förväntan upplever fel eller brister på din resa ber vi dig vänligen att omgående kontakta oss på telefon under våra öppettider eller på mail. Här hittar du våra kontaktupplysningar som dessutom står på din tillsända bokningsbekräftelse.

Slutbetalning

Om du har betalat en deposition när du bokat din resa ska vi ha mottagit slutbetalningen senast 40 dagar före avresa. Du kan betala din resa med en banköverföring till Swedbank:
Konto-nr: 8214-9,933 378 581-5 eller med kreditkort. Betala din resa med kreditkort här.

Sjukdom på resan

Skulle du ha oturen att bli sjuk på din resa och om det är så allvarligt att du behöver kontakta läkare eller läggas in på sjukhus ska du omgående kontakta gällande lokala myndigheter. Vi rekommenderar alltid att du före din resa tecknar en reseförsäkring som även täcker sjukdom under resan. Vi rekommenderar även att du tar med ett EU-kort för att visa att du är försäkrad i Sverige, kortet beställer du från försäkringskassans webbplats. Hideaways samarbetar med Gouda Reseförsäkring. Läs mer om trygghet när du reser och försäkringar här.

Sjukförsäkringsbevis

Vi rekommenderar att du tar med ett EU-kort för att visa att du är försäkrad i Sverige, kortet beställer du från försäkringskassans webbplats. EU-kortet ger dig inte full täckning varför vi rekommenderar att du även tecknar en kompletterande reseförsäkring. Hideaways samarbetar med Gouda Reseförsäkring.

Tillägg och tillval

Vid tillval till en resa som till exempel uppgradering av rum, ändring av hyrbil, namnändring m.m. utgår en avgift på minimum SEK 295,- se våra villkor här.

Transport till och från hotellet

Som utgångspunkt rekommenderar vi alltid att du hyr en bil på din resa eller köper till transfer. Önskar du att boka en transfer, kan detta göras då du bokar en resa med flyg och hotell. Texi, tågbiljett, bussbiljett eller annat är något du själv ska ordna. Här hänvisar vi till Suntransfers eller Rome2Rio. Observera att ingen av dessa tjänster är Hideaways samarbetspartners.

Beställa en hyrbil här.

Turistskatt

På många ställen ska du betala en turistskatt vid ankomst eller avresa till/från hotellet. Denna turistskatt varierar och räknas ut lokalt. Hideaways har tyvärr inte möjlighet för att informera och uppdatera om alla olika turistskatter, och de kan inte heller betalas vid bokning av resan, då nivån på avgiften kan ändras lokalt av myndigheterna, utan att man ger vidare besked. Generellt betalar man mellan 1-6 EUR per person och natt i turistskatt (ibland betalar du max 10 nätter, även om du stannar längre). Vi hänvisar till varje lands turistbyrå för ytterligare och mer precis information.

Visum

Om du behöver visum vid inresan till ditt resmål ansvarar du själv för att anskaffa detta. När det gäller andra länders pass och visumregler hänvisar vi till UDs hemsida här.

Vaccinationer

I vissa länder kan det vara en fördel att vara vaccinerad mot vissa sjukdomar (dock mycket sällan inom EU). Hideaways erbjuder ingen rådgivning angående vaccination. Vi rekommenderar att du kontaktar din läkare eller vaccinationsmottagning.

Valuta

Vi rekommenderar att du tar med dig kontanter i den lokala valutan på din resa. Du kan som regel betala med internationella kreditkort på ditt resmål och ofta finns det även uttagsautomater i närheten av ditt hotell. Det kan vara nödvändigt att köra en bit för att komma till en uttagsautomat om ditt hotell inte ligger i en stad.

Väder och klimat

För väder och klimat på resmålet hänvisar vi till Sveriges Meteorologiska Institut SMHI.

Ändringar/Ombokningar

Om du vill göra ändringar i din resa ber vi dig att kontakta oss via mail eller telefon. Information om de flesta ändringar som du kan göra hittar du i denna FAQ eller högst upp på denna sida där du även hittar särskilda FAQ'er angående hotellvistelsen, bilhyran och flygresan. Ombokningar av hotelluppehåll och flygresa åläggs alltid med en serviceavgift på minst 580 SEK per bokning, såvida det ens är möjligt att ändra/boka om resan.

Öppettider

Våra öppettider är säsongsberoende och du hittar de aktuella öppettiderna här.