Checklista inför din resa

Min Bokning - håll koll på din resa

Logga in på Min Bokning här.

Här nedan får du svar på 10 av de frågor som vi oftast får av våra gäster innan avresa. Använd informationen som en checklista, så att du kan säkerställa att du får bästa möjliga start på resan.

1. Resedokument

Efter bokning av din resa skickas alla dina resedokument till den mailadress du angav vid bokningen. Det är skillnad på hur många, och vilka, resedokument du mottager, då det beror på om du bokat endast hotell, eller om du bokat en paketresa. Här nedan kan du se vilka resedokument du ska ha fått:

Endast uppehåll: en bifogad faktura samt en hotellvoucher/boendebevis.

Paketresa: en bifogad faktura, en pdf med upplysningar om din flygresa och hotellvoucher/boendebevis. Om du har lagt till bilhyra till din bokning, ska du också ha fått ett mail från AutoEurope med en bifogad bilhyravoucher. Likaså mottager du en voucher om du har bokat transfer i din paketresa.

Saknar du några av ovan nämnda resedokument, kan du hitta dem genom att logga in på Min Bokning.

2. Flygresan

Har du bokat en paketresa med flyg, har du möjligen en rad olika frågor. Det kan t.ex. handla om check-in på flygbolagets hemsida, bagageregler och mycket mer. Därför har vi samlat all relevant information om flygresan i en separat FAQ om flygresan. 

Läs vår FAQ om flygresor här

3. Bilhyra

Har du vid bokning av din paketresa också bokat en hyrbil, ska du har mottagit en bilhyravoucher direkt till den mail som du angav vid bokning. Du kommer också att ta emot ett mail med viktig information om din bilhyra, som skickas cirka 18 dagar innan avresa. Vi rekommenderar dig att läsa genom voucherna noga, samt läsa vår generella information om bilhyra, samt vår FAQ om bilhyra.

4. Transfer

Har du vid bokning bokat till transfer, ska du har mottagit en voucher till den mail du angav vid bokning av resan. Du kommer också ta emot ett mail med viktig information om transfer, cirka 3-4 dagar innan avresa. Vi rekommenderar dig att läsa genom detta mail, samt din voucher. Här du frågor om transfer, kan du läsa vår generella informationom transfer samt vår FAQ om transfer.

5. Ankomst och avresa

Kan jag ankomma tidigare än normal check-in? Kan jag ankomma senare än normal check-in? Det kan du - såvida du har gett besked till hotellet/semesterstället på förhand. Observera dock, att det ska bekräftas till dig, och att det kan vara svårt att checka in tidigare än angivet. Du hittar kontaktupplysningar till semesterstället på din voucher. Se till att underrätta semesterstället om du ankommer utom normal tidpunkt för check-in. 

Du kan ofta ha sådan tur, att du kan nyttja ställets faciliteter (t.ex. pool och trädgård), om du ankommer tidigare än ditt rum är klart. Läs också vår generella FAQ, samt vår FAQ om hotell för mer information.

6. Handdukar, lakan och sänglinnen m.m. i semesterbostäder

Information om handdukar, sängkläder och sänglinnen hittar du i din bokningsbekräftelse, som du har mottagit som pdf-fil i samband med din bokning. Du kan också hämta din bokningsbekräftsele genom att logga in på Min Bokning.

OBS: På några ställen är det möjligt att köpa till extra byte av lakan och handdukar under vistelsen.

7. Inköp på väg till bostaden

Om du har bokat en semesterlägenhet eller villa, kommer du kanske behöva köpa lite mat och dryck, samt andra förnödenheter som toalettpapper osv. innan du ankommer. I de flesta fall har butiker öppet alla vardagar samt på lördagar, ofta till klockan 20.00, men ibland är det stängt mitt på dagen. För mer precis fakta om butikernas öppettider hänvisar vi dig til de nationella och lokala turistbyråerna.

8. Spännande förslag på saker att se/göra/besöka

Saknar du inspiration till din semester, kan du hitta en massa tips på vår blogg om resor.

9. Boka bord på restaurang

Hideaways utför inte bokning av bord på restauranger. På vår blogg hittar du utvalda restaurangrekommendationer. Läs mer på vår blogg om resor

10. Lokal transport/Kollektivtrafik

Har du ännu inte beslutat du för hur du ska komma till semesterstället, rekommenderar vi dig som utgångspunkt att alltid hyra en bil eller boka trasfer där det är möjligt. Observera att det endast kan köpas till transfer om du bokar en paketresa med flyg och hotell. Bilhyra och transfer är naturligtvis inte ett måste i alla fall, t.ex. vid storstadssemestrar eller om det finns god lokal transport eller taxi. Hideaways assisterar inte vid bokning av offentlig transport, här hänvisar vi istället till de nationella och lokala turisbyråerna. 

Min Bokning - håll koll på din resa

Logga in på Min Bokning här.

Under Min Bokning har vi samlat allt du behöver för att hålla koll på din resa. Här kan du:

  • Hitta relevant bokningsinformation
  • Se och skriva ut alla dina dokument
  • Se din betalningsöversikt
  • Annullera din bokning
  • Ta direkt kontakt med hotellet
  • Boka en hyrbil eller transfer
  • Boka extratjänster
  • Få svar på frågor om din resa

Logga in på Min Bokning här.

Läs vår FAQ och bli 100 % förbered inför semestern

Det kan uppstå många frågor i samband med en semester - det är vi väl medvetna om. Därför har vi på vår hemsida försökt svara på alla tänkbara frågor i vår FAQ. Så, om du är i tvivel om något, så hittar du svaret på det här.

Läs vår FAQ här