FAQ: Några av de vanligaste frågorna om flygresan

Välkommen till vår sida med generell information (FAQ = Frequently Asked Questions) om flygresor med Hideaways. Här hittar du de vanligaste ställda frågorna och praktisk information om din flygresa.

De vanligast ställda frågorna om:

 

Avbeställning

När du har bokat en flygbiljett i samband med din resa så kan flygbiljetten inte avbeställas då den är utställd i det/de namn som du har angivit vid bokningstillfället.

Assistans på flygplatsen

Om du vill ha assistans på flygplatsen så kontakta vänligen oss så vi kan ge besked till flygbolaget och/eller flygplatsen.

Bagageregler / handbagage / extra bagage / specialbagage

Bagageregler för de olika flygbolagen hittar du på respektive flygbolags hemsida. Här hittar du även information om handbagage, extra bagage samt special bagage, Här hittar du länkar till en rad av de flygbolag vi samarbetar med. Observera att det vid beställning av en resa som inkluderar flyg alltid framgår om bagaget är inkluderat i priset eller måste köpas till. Om du vill att Hideaways ska boka incheckat bagage, extra bagage eller specialbagage så tillkommer en avgift som framgår av våra bokningsvillkor. Var noga med att kontrollera om det ingår incheckat bagage i din resa så du inte blir tvungen att betala extra för detta när du står på flygplatsen!

Barnstol / liggvagn / barnvagn

Du kan ta med barnstol, liggvagn eller barnvagn på din resa vilka måste checkas in som skrymmande bagage. Beroende på vilket flygbolag du reser med så kan du bli tvungen att betala en serviceavgift för din incheckade barnstol, liggvagn eller barnvagn.

Barnpriser / barnrabatter

De flesta flygbolag lämnar barnrabatter och för detaljerad information om detta hänvisar vi till flygbolagets hemsida. Om du har skrivit in åldern på dina barn när du beställer en resa inklusive flyg med Hideaways så kommer barnrabatten alltid vara avdragen från det pris som sökmotorn visar.

Check-in på flygplatsen

Check-in på flygplatsen varierar utifrån vilket flygbolag du ska flyga med. Du kan som regel checka in vid incheckningsdisken på flygplatsen när du lämnar ditt bagage. Du behöver bara visa fram ditt pass så får du ditt boardingcard. Vissa flygbolag skickar flygbiljetten direkt till din mail. Det kan också vara så att du har gjort en online check-in hemifrån och där du själv har printat ut din biljett. Du kan även använda incheckningsautomaten på flygplatsen och då ska du använda det referensnummer som står under ”Flygresa” på den bokningsbekräftelse som du fick när du bokade din resa. I vissa enstaka tillfällen skickar Hideaways flygbiljetten till din mail.

Har du bokat en paketresa  med flyg, har du också vid bokning mottagit en Hideaways "flygbiljett" med all information om din flygresa. Observera dock, att Hideaways-flygbiljetten inte ska förväxlas med flygbolagets flygbiljett.

Flygbiljetten

Om du mottar någon flygbiljett eller ej beror på vilket flygbolag du ska flyga med. Nu för tiden är det inte alla flygbolag som skickar ut flygbiljetter efter mottagen beställning, men din flygbiljett kommer alltid att vara knuten till din bokningsbekräftelse som du får vid beställning av din resa. Här under ”Flygresa” hittar du din referens (GDS) till flygresan. Med denna referens (GDS) kan du logga in dig på flygbolagets hemsida och göra din online check-in eller printa ut din flygbiljett.

Den bifogade flygbiljetten från Hideaways ska uteslutande ses som information. Önskar du att skriva ut en officiell flygbiljett, ska detta göras på flygbolagets hemsida, där du kan logga in med ditt namn och referensnummer, vilket framgår under "Flygresa" i din Hideaways boknings-referens.

Flygbolagets ansvar/kompensation

Vid resor till utlandet gäller som utgångspunkt Warszawakonventionens ersättningsregler enligt förordning 261/2004 om passagerarrättigheter för samtliga flygbolag som är registrerade i ett EU land. Eventuella krav med hänvisning till denna förordning ska ställas direkt till flygbolaget och inte till Hideaways. För ytterligare information om flygpassagerarnas rätigheter samt frågor om kompensation hänvisar vi till Svenska Resebyrå- och Arrangörsföreningen samt Konsument Europa.

Flygtider och förseningar

Dina flygtider kommer att framgå vid beställningen av resan och därefter av bokningsbekräftelsen som du fick vid när du gjorde din beställning. Hideaways informerar inte om eventuella flygförseningar och ändringar av flygtider. Vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad på flygbolagets hemsida samt avrese- och hemreseflygplatsernas hemsidor. Alla flygtider är lokala tider.

Mat på flyget

Det ingår inte mat på flyget om inte annat framgår av flygbolagets hemsida. Om du vill att Hideaways ska beställa eventuell mat ombord tillkommer en serviceavgift som framgår av våra resevillkor. På vissa flygresor kommer mat ombord vara inkluderat. Information om detta hittar du på flygbolagets hemsida.

Försenat, förlorat eller skadat bagage

Om ditt bagage är förlorat, skadat eller försenat måste du redan på flygplatsen fylla i en så kallad PIR rapport (Property Irregularity Report). Du ska kontakta flygbolaget eller gällande handling agent på flygplatsen för att fylla i de handlingar som flygbolagets regler kräver. För ersättning av försenat, förlorat eller skadat bagage ombedes du kontakta ditt försäkringsbolag för ytterligare information.

Graviditet och flygning

Flygbolagen har olika regler om när du får lov att flyga under din graviditet. Vi hänvisar till det aktuella flygbolagets hemsida samt råd från din läkare.

Handikappassistans

Har du behov av assistans på grund av något handikapp så kan detta beställas vid ankomsten till flygplatsen. Ansvaret för assistering av resande med handikapp vilar på gällande flygplats enligt EUs förordnande. För ytterligare information om assistans vid handikapp hänvisar vi till avgångs- och ankomstflygplatsens hemsidor.

Märkning av bagage

Hideaways skickar inte ut några bagagelappar men vi rekommenderar att du har ditt bagage märkt med namn och adress.

Mellanlandning / byte av flyg

När du bokar en paketresa med flyg hos Hideawaus, kan du också välja en flygresa med mellanlandning. I dessa fall, är tiden som är avsatt till mellanlandningen/flygbytet inräknat så att det är möjligt för dig att hinna ta dig från ett flyg till ett annat på den flygplats där du har din mellanlandning. Ditt incheckade bagage kommer också alltid att skickas vidare av flygbolaget så att du mottager det på din slutdestination.

När ska jag checka in?

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före flygets avgpng för resor inom Europa, och 3 timmar innan avgång för övriga världen.

Namnändring / fel i namn, kön eller titel

Om du vill göra en namnändring eller om du har skrivit felaktigt namn, kön eller titel vid bokningen hänvisar vi till flygbolaget för eventuella ändringar. Observera att vissa flygbolag tar en avgift för att namnändra. Avgiften framgår av flygbolagets hemsida. Om Hideaways ska assistera med ett namnbyte, kostar detta som minimum 580 SEK, utöver den avgift flygbolaget tar ut för ändringen.

Ombokning

När du har beställt din flygbiljett kan den inte ombokas kostnadsfritt. Kontakta Hideaways om du vill att vi ska hjälpa till med en ombokning - vi tar som minimum ut en administrationsavgift på 650 SEK för detta. Observera att denna summa inte inkluderar flygbolagets kostnad för bokning av ny biljett.

Online check-in

Vissa flygbolag erbjuder eller kräver online check-in. Vi hänvisar till flygbolagets hemsida angående regler för online check-in.

Pass och visum

Du ansvarar själv för att pass, visum, avresehandlingar och vaccinationsintyg är giltiga. Därför måste du i god tid före avresan informera dig om regler för pass och visum på din destination och eventuella transitländer (vid eventuell mellanlandning). För pass och visumregler hänvisar vi till UDs hemsida.

Platsreservation

Du kan inte göra någon platsreservation vid onlinebokning av din resa hos Hideaways. På vissa flygbolag kan platsreservation göras efter bokning, detta framgår vid bokningen av din resa. Du måste själv göra platsreservationen på flygbolagets hemsida och för detta behöver du det referensnummer som framgår av din bokningsbekräftelse under ”Flygresa”. Observera att platser inte automatiskt tilldelas bredvid varandra. VIll du försäkra dig om, att du och dina medresenärer sitter bredvid varandra, ska du prata direkt med flygbolaget - eventuellt mot en avgift till flygbolaget. Vill du att Hideaways gör platsreservationen åt dig tillkommer en serviceavgift som framgår av våra resevillkor.

Taxfree

På flygningar inom EU förekommer ingen försäljning av skattefria varor. Vissa flygbolag erbjuder varor till försäljning ombord på sina flygningar. Vi hänvisar till respektive flygbolags hemsida för information och katalog samt priser på de varor som kan köpas ombord.

Skadat bagage

Om ditt bagage är förlorat, skadat eller försenat måste du redan på flygplatsen fylla i en så kallad PIR rapport (Property Irregularity Report). Du måste ha denna PIR rapport i original tillsammans med din bagagetag för att kunna få eventuell ersättning. För ersättningskrav hänvisar vi till flygbolagets regler. Din egen reseförsäkring täcker i vissa fall även ditt skadade bagage.