FAQ: Några av de vanligaste frågorna om hotell

Välkommen till vår sida med de vanligast ställda frågorna (FAQ = Frequently Asked Questions) om hotellen och hotellvistelsen. Här hittar du praktisk information om allt som har med din hotellvistelse att göra.

Vanliga frågor om:

Adress – hitta till hotellet

När du har bokat din resa så skickas en bekräftelse, med hotellets adress, telefon och GPS koordinater samt länk till Google Maps, till den mail som du uppgett vid bokningstillfället. Något mer behöver du inte för att hitta till hotellet. Vi rekommenderar att du redan hemma printar ut vägbeskrivningen och knappar in koordinaterna i din GPS (om du anländer i egen bil eller hyrbil från flygplatsen). Skulle du ha problem med att hitta kan du alltid ringa till hotellet (under deras öppettider) så kommer de att guida dig fram på bästa sätt. Adressen framgår också av den voucher du mottager. Här du bokat transfer kommer chauffören ha mottagit addressen.

Aircondition (A/C)

Särskilt under sommarmånaderna kan det vara skönt med aircondition på hotellrummet eller i lägenheten. Det framgår alltid under avsnittet ”Faciliteter” samt i rumsbeskrivningen för varje enskilt hotell om det finns aircondition på rummet eller lägenheten. Var uppmärksam på att användandet av aircondition kan innebära en merkostnad då inte alla hotell erbjuder denna service gratis, den eventuella merkostnaden betalas på plats. Vissa hotell erbjuder enbart aircondition under vissa perioder av säsongen, samt endast under vissa tider på dygnet (oftast den varmaste tiden på dygnet). Du kan uppleva ljud från aircondition-anläggningen, framför allt under extra varma dagar.

All inclusive

Hideaways samarbetar som regel inte med några all-inclusive hotell. Du kan emellertid på vissa hotell köpa till såväl hel- som halvpension. Detta framgår av hotellbeskrivningen och kan köpas till när du väljer ditt rum under varje unikt hotell. Här ser du också priset för tillägget.

Babysäng

Om du har baby med på din semester så vill du kanske ha en babysäng på hotellrummet. Det kommer att stå under det valda hotellet om det finns möjlighet att få babysäng. Om du vill besöka ett hotell eller en semesterlägenhet där det inte står om det finns babysäng eller inte ber vi dig att kontakta oss. Det kan förekomma en serviceavgift för hyra av babysäng. Kontakta oss för ytterligare information.

Balkong/terrass

Det kommer alltid att framgå av hotellbeskrivningen och rumsbeskrivningen om det finns balkong eller terrass på de rum som vi erbjuder på de olika hotellen. Vill du försäkra dig om att du får balkong eller terrass på ditt hotellrum eller semesterlägenhet så ska du välja ett rum med balkong eller terrass vid beställningen. På vissa hotell och semesterboenden har samtliga rum balkong eller terrass vilket framgår av hotellbeskrivningen och/eller rumsbeskrivningen.

Dusch/badkar

Samtliga hotellrum och semesterbostäder som du hittar hos Hideaways har antingen dusch eller badkar med dusch på rummet. Om du har särskilda önskemål angående dusch eller badkar ber vi dig att kontakta oss. Vi kan inte garantera att du får ditt önskemål uppfyllt när du till exempel specifikt vill ha badkar på rummet men du är alltid välkommen att skicka oss en förfrågan i samband med din beställning.

Barn

Hos Hideaways är som utgångspunkt barn alltid välkomna på samtliga hotell. Vi har emellertid en restyp som heter ”Semester utan barn” och här har vi valt ut en rad hotell där hotellet inte vill ha några gäster under åldern 12 till 16 år. Den specifika åldersgränsen framgår av hotellbeskrivningen.

Barnsäng

I vissa fall kan det finnas rum med barnsäng för barn mellan 2 och 12 år. På de flesta ställen finns det istället möjlighet för en extrabädd åt barnen antingen i en bäddsoffa eller en resesäng som ställs in på hotellrummet/semesterlägenheten.

Check-in

Tidpunkt för incheckning framgår av den bokningsbekräftelse som du mottagit vid beställningen. Oftast är det från klockan 15:00 på eftermiddagen. Om du har köpt en resa med flyg skickas flygtiderna automatiskt till hotellet så att de är informerade i händelse av sen ankomst. Skulle dina flygtider ändras så din ankomst blir tidigare eller senare ber vi dig att kontakta oss så vi kan meddela hotellet. Detta gäller även om du skulle anlända en dag senare.

Har du enbart beställt hotellvistelse och har sen ankomst ber vi dig att ge oss besked direkt efter beställningen. Planerar du att komma tidigare till hotellet än den incheckningstid som står angiven på din bokningsbekräftelse kan du som regel anmäla din ankomst i receptionen och be dem att förvara ditt bagage tills ditt rum blir tillgängligt. På de flesta ställen kan du under tiden som du väntar på ditt rum använda dig av hotellets faciliteter (tillexempel poolen) såvida inte hotellets personal lämnar annat besked.

Utcheckning

Tidpunkten för utcheckning framgår av din bokningsbekräftelse. Ofta är det innan kl. 12:00. Önskar du checka ut tidigare än exempelvis kl. 07:00 avtalar du detta med personalen i receptionen. Likaså om du vill checka ut senare, så avtalar du även detta med personalen i receptionen under förutsättning att det är möjligt (ev. mot en avgift).

Deposition vid bokning av semesterlägenheter

Observera att det i vissa fall krävs en deposition, när du bokat en semesterlägenhet. Depositionen betalas vid ankomst och återbetalas vid avresa, så vida lägenheten lämnas i samma skick som den var i vid ankomst.

Enkelrum

Har du behov av ett enkelrum så framgår det under avsnittet ”Rum” för varje enskilt hotell om det är möjligt att boka enkelrum. Det är inte alla hotell som har enkelrum. Du kan se hotellens tillgängliga rumstyper genom att klicka på ”Fortsätt beställning” i sökrutan på hotellsidan.

Extrabädd

På många av hotellen och semesterlägenheterna kan du beställa en extrabädd till ditt rum. På hotellsidan framgår det under avsnittet ”Rum” vilka rumstyper som finns och hur många personer som kan/ska bo på rummet. Observera att en extrasäng många gånger kostar extra, och att extrautgifterna betalas direkt till hotellet vid ankomst eller avresa.

Hiss

Om det finns hiss på hotellet så kommer det att framgå av hotellbeskrivningen och/eller under avsnittet "Faciliteter".

Handikappanpassade rum

Har du behov av ett handikappanpassat rum ber vi dig att kontakta oss. Många av hotellen som vi samarbetar med ligger i kulturskyddade byggnader och det är därför inte alltid de kan erbjuda handikappanpassade rum eftersom reglerna för vad hotellet får och kan bygga är begränsade.

Halvpension

Önskar du boka till halvpension kan detta göras efter att du tryckt på ”Fortsätt bokningen". Här kommer även priset per person att visas. Vänligen notera att det inte är möjligt att boka halvpension på samtliga hotell och semesterbostäder. I dessa fall kommer inte tjänsten att finnas tillgänglig vid beställning. Halvpension innebär som regel frukost och middag på kvällen. Pensionen börjar normalt med kvällsmat på ankomstkvällen och slutar med frukost på avresedagen. Halvpension är utan dryck (dock inkluderat till frukosten).

Helpension

Önskar du boka till helpension kan det göras efter att du tryckt på ”Fortsätt bokningen". Här kommer även priset per person att visas. Vänligen notera att det inte är möjligt att boka helpension på samtliga hotell och semesterbostäder. I dessa fall kommer inte tjänsten att finnas tillgänglig vid beställning. Helpension är utan dryck (dock inkluderat till frukosten).

Hotellkategorier

På varje hotell hittar du under avsnittet "Faciliteter" hotellets officiella kategori. Observera att det är ländernas egna officiella kategorier och att det därför kan förekomma skillnader i kategoriseringen länderna emellan.

Hotellvoucher

När du bokar din resa mottager du ett mail med din bokningsbekräftelse. I detta mail finns en voucher bifogat i pdf-format, som fungerar som din hotellvoucher. Denna ska du skriva ut och lämna i receptionen vid check-in.

Hideaways bedömning

Utöver den officiella värderingen/kategoriseringen så har vi på Hideaways valt att göra vår egen bedömning som genomförs varje gång vi besöker hotellen och semesterlägenheterna. Vår bedömning sker på en skala från 1 till 10. Du kan läsa mer om bedömning här.

Hårtork

Om det finns hårtork på rummet så framgår det under "Faciliteter" och/eller rumsbeskrivningen.

Internet/WI-FI

Om det finns internet/WIFI på rummen och/eller i gemensamhetsutrymmena så framgår det under rumsbeskrivningen. Observera att du på vissa hotell och i vissa semesterlägenheter enbart kan få internet och WIFI mot betalning. Om så är fallet framgår detta under hotellbeskrivningen och/eller rumsbeskrivningen och/eller "Faciliteter”. Observera att det kan vara stora skillnader på kvaliteten på WIFI förbindelsen på ditt hotell beroende på var du befinner dig – som regel är den snabbast i och omkring lobbyn/receptionen.

Köksfaciliteter i semesterlägenheterna

Har du beställt en resa där du ska bo i en semesterlägenhet med kök framgår det under ”Rum” vilka köksfaciliteter som finns i semesterlägenheten.

Kylskåp

I ferielejligheder med køkken vil der altid være køleskab. På hotelværelser er der i udgangspunktet ikke noget køleskab medmindre det fremgår under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen.

Minibar

Finns det minibar på rummet kommer det att framgå under "Faciliteter" och/eller rumsbeskrivningen.

Frukost

På de flesta hotelluppehållen är frukost inkluderad. Detta kommer att framgå i sökrutan när du har sökt på ett datum och fått ett pris. Om du klickar på ”Fortsätt” kommer du även under själva beställningen att kunna se om frukost är inkluderad eller ej. I vissa fall kan frukosten vara ett tillköpsalternativ och i så fall kan du göra ditt tillköp i själva beställningen och där se priset per person.

Måltider

Om inget annat anges, är frukosten oftast inkluderad på hotellet (inte i semesterlägenheter). Du kan beställa halvpension och helpension när du bokar, om hotellet erbjuder det.

Uppgradering/nedgradering av rum

Om du vill uppgradera eller nedgradera ditt rum efter genomförd beställning går detta som regel bra att göra under förutsättning att den önskade rumstypen finns tillgänglig. För uppgradering eller nedgradering tillkommer en serviceavgift på SEK 250 per rum.

Parkering

Om du har beställt hyrbil till din semester så ska bilen ju även parkeras. Om hotellet eller semesterlägenheten har parkeringsplats kommer detta att framgå under hotellbeskrivningen och/eller ”Faciliteter”. Observera att man på vissa anläggningar tar ut en serviceavgift för parkeringen. Parkeringen kan i vissa fall även ligga en bit ifrån hotellet. Om så är fallet kommer detta att framgå av hotellbeskrivningen.

Reception

Om hotellet har en reception så kommer detta att anges under ”Faciliteter”. I receptionen kan du ställa frågor om rummen men även om praktiska saker som städning, påfyllning av toalettpapper, handdukar med mera. Om du behöver inspiration till vad du kan uppleva i närområdet eller vill du ha tips om en bra restaurang i närheten av hotellet så är receptionen alltid ett bra ställe att fråga på.

Städning

På hotellen kommer det om inte annat anges att städas på rummet varje dag. I semesterlägenheterna är det annorlunda och här framgår det av beskrivningen om och när det städas. Har du frågor angående städningen kan du alltid fråga i receptionen.

Restaurang

Om det finns restaurang på hotellet eller vid semesterlägenheterna framgår detta under ”Faciliteter” och/eller hotell- eller lägenhetsbeskrivningen. I vissa beskrivningar kan det vara mer ingående information om restaurangen, detta gäller främst om vi har ansett att restaurangen är speciellt bra. I dessa fall kommer hotellet som regel även att visas under det resetema som heter ”Mat och vin”. Observera att restauranger i södra Europa generellt serverar mat senare än i Skandinavien (ofta öppnar de runt klockan 19:00-19:30).

Roomservice

Om hotellet eller semesterlägenheterna erbjuder roomservice kommer detta att visas under ”Faciliteter”. Observera att det tillkommer en serviceavgift för roomservice.

Rökning

Om inte annat mycket tydligt framgår av rumsbeskrivningen så är rökning förbjuden i rummen eller semesterlägenheterna. På vissa anläggningar kan du få ett rum där rökning är tillåten, fråga i receptionen vid ankomst till hotellet/semesterlägenheten. Hos Hideaways kan du inte förbeställa rökarrum till din semester. Som regel är det tillåtet att röka på terrassen eller balkongen men vi rekommenderar att du frågar om reglerna när du checkar in. På samtliga hotell och semesterlägenheter kommer det finnas områden utomhus där du gärna får röka. Kom ihåg att visa hänsyn till övriga gäster.

Semesterlägenheter

En semesterlägenhet är ett bra alternativ till ett hotell, dels för att det ofta är billigare, dels för att du har möjlighet att själv laga mat. Den dagliga städningen ansvarar du själv för. Generellt är det inte möjlig att checka in före angiven ankomst, då tidpunkten är angiven utifrån när semesterlägenheten förväntas vara klar. Skulle du mot förmodan ankomma före angiven check-in, kan du ofta förvara ditt bagage på ställt och använda dig av gemensamma faciliteter (som t.ex. pool) tills lägenheten är klar.

Ankomst och avresa: Har du inte möjlighet att hålla angiven ankomsttid, så kontakta stället direkt på det telefonnummer som framgår av ditt resedokument. Och du inser att du blir försenad, först när du är på väg, ombeds du igen att ringa direkt till semesterstället. Om du inte dyker upp innan angiven check-in, eller inte har meddelat sen ankomst, har de i princip rätt att sälja lägenheten till någon annan. 

Vissa ställen accepterar sen ankomst, och då ska ovanstående procedur följas. Det kan inte garanteras att ankomst efter normal check-in kan göras, och du bör därför räkna med god tid för att komma gram, och reservera dig för bilköer genom Europa på sommaren, om du kör själv.

När du lämnar din semesterlägenhet, bör det ske innan den tidpunkt, somm står angiven på ditt värdebevis. Har du behov av sen check-in, är det på många platser möjligt att förvara bagage, och som regel är det också möjligt att använda gemensamma faciliteter (som t.ex. pool) efter utcheckning.

Inredning och inventarier: Det finns ofta inga basvaror (som salt, peppar, olja, toalettpapper, diskmedel och liknande), eller särskilda köksredskap (som äggskärare, professionella knivar) - så dessa saker bör du ta med eller köpa på destinationen, om det är viktigt för dig. Det samma gäller disktrasor och diskhanddukar. Köket består normalt av två till fyra kokplattor och kylskåp. Om det vid ankomst till bostaden inte finns rätt antal bestick, glas, stolar med mera, ombeds du direkt vända dig till dem som levererar ut nycklarna, så att uthyraren kan ordna det som saknas. Observera att det kan vara en bra idé att ta med toalettpapper om du ska bo i en semesterlägenhet.

Lakan och handdukar: Om inget annat står angivet under hotellbesrivningen, är lakan och handdukar inkluderade i priset. Om lakan och handdukar ska bokas, bor du göra det i samband med att du bokar ditt boende. Om du bokar boende längre än en vecka, kommer man som regel att byta lakan och handdukar på lördagen eller mitt i ditt besök.

SPA & wellness

Om det finns SPA & Wellness faciliteter på hotellet eller vid semesterlägenheterna kommer detta att anges under ”Faciliteter” och/eller hotell-/lägenhetsbeskrivningen. Vill du ha närmare information om vilka sorters behandlingar ett specifikt SPA eller wellnesscenter erbjuder hänvisar vi till hotellets hemsida före ankomst och till receptionen efter incheckning.

Sportfaciliteter

Om det finns sportfaciliteter vid hotellet eller semesterlägenheten kommer detta att anges under ”Faciliteter” och/eller hotell-/lägenhetsbeskrivningen.

Störande ljud

Det är ytterst sällan de gäster som åker på semester med Hideaways påtalar att det förekommer störande ljud. Även om vi i största möjliga omfattning försöker att i hotelltexten påtala om det är något störande ljud som du bör vara uppmärksam på så kan man aldrig helt gardera sig mot detta. Oavsett om du bor vid kusten, ute på landet eller i stan så får man räkna med att det någon gång under dagen kan höras ljud från förbipasserande trafik om hotellet ligger nära en väg. Det kan även vara så att du under högsäsong eller skollov hör mer barnskratt vid swimmingpoolen än annars eller att du blir åskådare till ett eller flera bröllop som avhålls på ditt hotell. Det kan både vara en storslagen och kulturell upplevelse att bevittna ett bröllop och hotellet kommer göra sitt yttersta för att hotellets övriga gäster inte ska bli störda. Skulle du mot förmodan uppleva konstanta eller långvariga ljudstörningar under din semester ber vi dig att omgående kontakta receptionen eller oss på Hideaways.

Swimmingpool

Den klart övervägande delen av hotellen och semesterlägenheterna hos Hideaways har en pool. Skulle det inte finnas någon swimmingpool kommer detta tydligt att framgå av hotellbeskrivningen. På hotellen och semesterlägenheterna i vårt ”City-hideaways” program har vi valt att inte ha swimmingpool som ett krav. Observera att flera hotell kräver att man använder badmössa när man badar i swimmingpoolen. Det kan beroende på land och resmål vara lag på att använda badmössa och om du inte själv har tagit badmössa med dig på resan så kan du låna eller köpa av personalen i receptionen.

Observera: I Italien kan det finnas ställen där allmänheten kan köpa enté biljett till swimmingpoolen. Det är som regel enbart under tidsbegränsade perioder av dagen, vi kan därför inte garantera att poolen enbart utnyttjas av badglada gäster på stället.

Transport till och från hotell

Som utgångspunkt rekommenderar vi alltid att du har en hyrbil under din semester, eller att du bokar en transfer. Önskar du att boka en transfer, kan du göra det i samband med bokningen av resan. Taxi, tågbiljett, bussbiljett eller annat ska du själv lösa. Här hänvisar vi bland annat till Suntranfers eller Rome2Rio. Observera att dessa två företag inte är Hideaways samarbetspartners.

Boka en hyrbil här

Utsikt

Om du har önskemål angående utsikt från ditt semesterboende, tillexempel havsutsikt eller utsikt mot bergen, så kan du vid beställningen välja att köpa till ett rum med utsikt. I beställningen kan du se om det finns något rum ledigt med den utsikt du vil ha i den period som du vill resa. Observera att rummen med till exempel havsutsikt ofta kostar extra och priset kommer visas per person vid beställningen.

Ospecificerad inkvartering

Hos Hideaways finns det inga resor med ospecificerad inkvartering.

Tvättservice/tvättmaskin

Om det finns tvättservice eller tvättmaskin på hotellet så visas det under ”Faciliteter” och/eller rumsbeskrivningen. Observera att användandet av tvättservice eller tvättmaskin kan vara förenat med en serviceavgift vilken betalas på plats.

Vuxenhotell

Om du vill semestra på ett hotell eller i en semesterlägenhet där det inte finns några barn så har vi särskilda vuxenhotell som du hittar under kategorin ”Semester utan barn”. På dessa hotell är den gällande åldersgränsen för barn normalt mellan 12 och 16 år. Den exakta åldersgränsen framgår av hotellbeskrivningen. Observera att hotellen enligt lag inte får neka barn tillträde och att beteckningen ”vuxenhotell” därför inte utgör en 100 % säkerhet för att det inte finns barn på hotellet.

Värdeföremål

Vi rekommenderar dig att alltid vara rädd om dina värdeföremål. Hotellen och semesterlägenheterna har ofta en saftybox i receptionen och det kan även finnas en saftybox på ditt hotellrum eller i din semesterlägenhet. Dessa upplysningar hittar du under ”Faciliteter”.

Rumstyper

Under "Rum" kan du se vilka rumstyper som finns och ofta även vilka faciliteter/saker som finns på rummet så som Luftkonditionering, hårtork i badrummet, TV, med mera. Här kan du även se hur många personer det minst kan vara i rummet eller semesterlägenheten och även hur många personer det maximalt får vara.