FAQ: Ofta förekommande frågor om bilhyra

I denna guide om bilhyra har vi samlat information baserad på våra egna erfarenheter från resor runt om i Europa där vi själva har hyrt bil.

Nedanstående information ska därför betraktas som ”goda råd och tips vid bilhyra” vilka vi hoppas att du får nytta av.

HIdeaways förmedlar bilhyra genom Auto Europe. Bokar du en hyrbil, när du reser med Hideaways, rekommenderar vi alltid att du noggrant läser igenom vouchern från Auto Europe. Det är också viktigt att du läser igenom hyreskontraktet som du ingår med biluthyraren vid avhämtning av hyrbilen, innan du skriver under. Du kan läsa mer om vår samarbetspartner Auto Europe här. Vi på Hideaways har också gjort en kort beskrivning de biltyper du kan hitta i sökmotorn hos Hideaways.

Notera att du vid upphämtning av hyrbilen ska ta med internationellt kreditkort som står i förarens namn. Ett VISA-kort är inte ett kreditkort.

Vi kommer löpande att uppdatera nedanstående information och skulle du vilja dela med dig av egna råd och erfarenheter som andra kan ha glädje av så hör gärna av dig!

De vanligaste frågorna om:

 

Uthämtning av hyrbil – måste jag ha min voucher med mig när jag hämtar ut min hyrbil?

Ja, det måste du. På din voucher från Auto Europe står inte bara bokningsnumret utan även information om din hyrbil, pris och andra specifika upplysningar. Din voucher skickas per mail samtidigt som resebeviset från Hideaways. Du ska vid uthämtningen av din hyrbil skriva under ett hyreskontrakt från den lokala biluthyrningsfirman. Detta hyreskontrakt talar om vad bilhyran inkluderar och vad den inte inkluderar. Acceptera bara tjänster och produkter som du själv vill ha och har behov av, och avisa produkter och tjänster som du inte har behov av eller önskar. Auto Europe kan inte återbetala eventuella kostnader och avgifter som du har godkänt vid uthämtningen av din hyrbil hos den lokala biluthyrningsfirman. Vänligen notera att din voucher inte är något hyreskontrakt. Det är viktigt att du sparar det kontrakt du har ingått med den lokala biluthyraren vi avhämtning av hyrbilen, tills det att självrisken är upphävd på det internationella kreditkort du har använt vi avhämtningen. Blockeringen upphävs när bilen blivit avlämnad utan skader vid semesterns slut. Exakt hur lång tid det tar, innan blockeringen är upphävd, beror på varje unikt bolag. För detaljer om blockerade belopp ska du vända dig till Auto Europe.

Observera: Avhämtar du eller avlämnar du bilen utanför normal öppettid (dvs mellan 23:00-08:00), tar en del biluthyrningsbolag ut en avgift på cirka 40 Euro per påbörjad timme.

Reser du på helgen eller på stora nationella helgdagar, ska du beräkna extra tid för att hämta din hyrbil på de flesta flygplatser, då det ofta kan vara längre kö än vanligt.

 

Återlämning av hyrbil - Är det möjligt att lämna tillbaka hyrbilen utanför öppettiderna?

Personalen på Hideaways kan hjälpa dig med ytterligare information om detta. De kan informera dig som kund om de lokala öppettiderna och om den lokala biluthyrningsfirman har någon återlämningsbox. Ett avtal om att lämna bilnycklarna i en återlämningsbox måste bekräftas av den lokala biluthyrningsfirman vid avhämtning av hyrbilen.

Observera vänligen att du som kund är ansvarig för eventuella skador som uppstår på hyrbilen från det du har lämnat hyrbilen och lagt bilnycklarna i återlämningsboxen och fram tills biluthyrningsfirman öppnar igen. Ta därför alltid bilder på bilen, på alla sidor både ute och inne, om du lämnar bilden genom att lägga nycklar i en nyckelbox. Läs igenom kontraktet noga när du skriver under det vad avhämtning av bilen.

Det är viktigt att du sparar det kontrakt du ingått med uthyraren av bilen.

 

Ålder på förare - Finns det en åldersgräns för att hyra bil?

Ja, de flesta biluthyrningsföretag kräver en lägsta- och högsta ålder för alla förare. Denna ålder kan variera från land till land, leverantör samt bilkategori, men normalt är lägsta åldern 21 – 24 år och högsta åldern 70 år. Vid bokning av din hyrbil, kommer du ofta behöva ange din ålder. Om där inte är en åldersgräns, kan det ändå utgå en avgift för unga eller äldre förare. Denna avgift framgår av din voucher.

 

Auto Europe på destinationen - Hur hittar jag Auto Europe när jag ankommer till min destination?

Auto Europe förmedlar biluthyrning och har därför inga egna biluthyrningskontor på destinationerna. Auto Europe samarbetar med mer än 100 biluthyrningsfirmor häribland Avis rent a car, Hertz biluthyrning, SIXT, Europecar, Maggiore, Budget och många flera. Namn, adress och telefonnummer på den lokala biluthyrningsfirman framgår av den voucher du har mottagit från Auto Europe.

 

Bagage i hyrbilen

Många som beställer hyrbil väljer ofta att boka den billigaste bilen som finns tillgänglig, denna bil är vanligtvis av typen ”mini”. Då de flesta hämtar sin hyrbil på en flygplats är det viktigt att tänka på att det inte finns mycket plats för bagage i en ”mini”-bil. Normalt har bilar av typen ”mini” inte plats för mer än en mindre väska. Om man är mer än 2 personer som reser tillsammans bör man överväga att välja en större bil till exempel av typen ”kompakt”.

 

Betalning av deposition - Hur betalar jag depositionen?

En deposition kan enbart betalas med ett internationellt kreditkort utställt i ditt/hyraren/förarens namn. Betalkort eller kontanter accepteras inte. Med internationellt kreditkort menas Mastercard, Eurocard, American Express, Diners Club med flera, men INTE ett vanligt VISA-kort eller betalkort. Kontakta din bank, om du inte är säker på vad för kort du har.

 

Tankningsbestämmelser - Vilka är reglerna för den första tanken bensin i hyrbilen?

Generellt följer biluthyrningsfirmorna 4 regler: ”Full/full" betyder att man mottar bilen med full tank och att man ska lämna tillbaka den med full tank. Man kommer därför att debiteras om detta krav inte uppfylls. Full/empty A" betyder att man väljer att köpa en full tank av biluthyrningsföretaget vid avhämtningen och återlämna den med tom tank. "Full/empty B" betyder att man ska betala biluthyrningsfirman för full tank och återlämna den med tom tank. "Half/half" betyder att man ska återlämna hyrbilen med samma mängd bränsle som bilen hade när den hämtades ut. Outnyttjat bränsle återbetalas aldrig. Vilka tankningsbestämmelser som gäller i ditt fall framgår av din voucher. Är du osäker på vad som gäller kan du kontakta Auto Europe på telefon 0200 110 460. Bilhyra med Hideaways är som utgångspunkt alltid Full/full.

 

Deposition - Varför ska jag betala en deposition till den lokale biluthyrningsfirman när jag hämtar ut min bil?

När du hämtar ut din hyrbil ska du betala en deposition till uthyraren. Denna deposition inkluderar vanligtvis en tank bensin och en försäkringsavgift. Därför spärras detta belopp på ditt kreditkort tills du lämnar tillbaka bilen i samma skick som den hämtades. Beloppet dras inte från ditt kreditkort men uthyraren förbehåller sig rätten att dra detta belopp om bilen skulle vara skadad vid återlämnandet. Beloppet står angivet på din voucher. Har du köpt till självriskeliminering så återbetalas det dragna beloppet minus en administrationsavgift av Auto Europe. Du kan läsa mer om självriskelimineringen här på sidan.

 

Dokument - vilka dokument ska jag ha med mig vid avhämtning av hyrbilen?

När du hämtar din hyrbil på den lokala biluthyrningsfirman ska du ha med dig din Auto Europe voucher, ditt körkort, ditt pass och ett giltigt kreditkort (Mastercard, Eurocard, American Express, Diners Club m.fl.) utställt i ditt namn (namnet på bilföraren). Ett vanligt VISA-kort är INTE ett kreditkort.

 

Efterbetalning m.m - vad gör jag om den lokala biluthyrningsfirman har dragit pengar från mitt kreditkort?

Var uppmärksam på om den lokala biluthyrningsfirman drar någon betalning som ni inte kommit överens om från ditt kreditkort. Vanliga anledningar till avgifter innefattar tankning av bilen om den återlämnats med mindre bensin än vad som står angivet på hyreskontraktet, försenad återlämning av bilen, parkerings- eller fortkörningsböter, administrationsavgifter eller skador på fordonet. Om du inte förstår varför du har krävts på ett belopp eller om du känner att avgiften oberättigad ber vi dig vänligen att kontakta Auto Europes kundservice på e-mail eller telefon. 0200 110 460.

 

Extra förare - får vänner eller familjemedlemmar till den som hyrt bilen också köra hyrbilen?

Extra förare måste registreras och skrivas in i hyreskontraktet vid avhämtningen av hyrbilen. Den/dessa extra förare måste vara närvarande vid uthämtningstillfället och kunna visa giltigt pass och körkort. De flesta biluthyrningsfirmor tar ut en daglig avgift för extraförare. Kontrollera hyresreglerna på din voucher för ytterligare information om denna avgift. Kom ihåg att välja den person som ska stå som förare av hyrbilen när du beställer din resa hos Hideaways. Du kan bara välja en förare vid beställningen av din resa, och denna förare ska också ta med ett internationellt kreditkort utställt i sitt eget namn.

 

Extra försäkring - har jag behov av någon extra försäkring?

När du hämtar ut din hyrbil kommer eventuellt den lokala biluthyrningsfirman erbjuda dig en extra försäkring såsom "Super Cover CDW" (vilken minskar din självrisk), personförsäkring med mera. Du kan välja att acceptera dessa försäkringar mot en avgift som betalas till den lokala biluthyrningsfirman, dessa extra försäkringar är emellertid inte obligatoriska.

Om du har valt självriskeliminering/bilhyra utan självrisk när du bokade genom Hideaways behöver du inte köpa någon extra försäkring av uthyrningsfirman. Men oavsett vad måste du låta biluthyraren reservera en depositionsavgift på ditt kreditkort. Personförsäkring är inte nödvändig om du har en bra reseförsäkring. Kontrollera alltid dina försäkringsvillkor före din resa så du vet vilka extra försäkringar du eventuellt behöver köpa till. Vid avhämtning av hyrbilen efter en lång resa är det lätt att låta sig övertalas att köpa mer än vad du egentligen har behov av.

När du bokar en bil genom Hideaways i samband med din resa, har du möjlighet att välja "Bilhyra uta självrisk".

 

Extra utrustning - vilken typ av extrautrustning finns tillgänglig?

Har du behov av barnstolar, bälteskuddar, takräcke eller GPS så kan det beställas hemifrån via Auto Europe (se nedan) eller vid avhämtning av hyrbilen. Samtlig extrautrustning ska godkännas och bekräftas av den lokala biluthyrningsfirman. All betalning av eventuell extrautrustning skal betalas på plats till den lokala biluthyrningsfirman. Om du väntar med att beställa extrautrustning till du hämtar ut din hyrbil kan extrautrustningen vara slutsåld.

Om du vill boka till extrautrustning hemifrån, kan du göra detta genom att skicka ett mail med dina önskemål till signatoursres@autoeurope.de. Du ska använda referensnumret på din voucher, samt förnamn och efternamn på föraren av bilen.

 

Försäkring - vem täcks av försäkringen?

När du hyr bil genom Auto Europe är hyrbilen försäkrad av den lokala biluthyrningsfirman. Auto Europe kommer emellertid att ange försäkringsvillkoren på din voucher, som du noga ska läsa igenom. Du får din voucher tillsänd från Auto Europe samtidigt med ditt resebevis från Hideaways.

När du hyr bil genom Auto Euorpe inkluderar priset alltid en ansvarsförsäkring och lagpliktiga försäkringar (CDW = Collision Damage Waiver), samt stöldförsäkring (TP = Theft Protection). De obligatoriska och lagpliktiga försäkringarna täcker inte skador på däck, glas, backspeglar, underrede, interiör, tak, motor, skador på lås eller nycklar som kommit bort. Önskar du vara täckt för dessa, rekommenderar vi dig att välja till Auto Europes Super Cover färsäkring, eller att du kontaktar din egen reseförsäkring för att se vad den täcker i samband med bilhyra på en semesterresa.

 

Fri kilometer

När du hyr bil genom Hideaways inkluderar priset alltid obegränsad körsträcka såvida inget annat står angivet när du beställer resan (detta är mycket sällan förekommande och bara i enstaka länder).

På din voucher kommer det stå vad som gäller för dig.

 

Körkort - måste jag ha med mig ett internationellt körkort?

Ett internationellt körkort är nödvändigt såvida ditt körkort inte är skrivet med det romerska alfabetet och/eller om du reser utanför Europa. I dessa fall ska du ha med dig både ett internationellt körkort och ditt svenska körkort. På vissa destinationer och hos vissa lokal biluthyrningsfirmor är ett internationellt körkort nödvändigt för att kunna hämta ut hyrbilen. Denna information finns att läsa i våra hyresvillkor.

 

Körning över landsgränser - kan jag köra in i andra länder med min hyrbil?

Detta ska frågas vid bokningstillfället. Vissa biluthyrningsfirmor tillåter inte inresa i andra länder, vissa accepterar det mot en avgift medan andra accepterar det utan avgifter. Detta beror på vald destination, den lokala uthyrningsfirman och den destination du planerar att besöka.

 

Hyresperiod - när börjar hyresperioden?

Själva hyresperioden är baserad på 24 timmar och startar exakt på den valda uthämtningstidpunkten som även står angiven på din voucher. Sökmotorn hos Hideaways bokar automatiskt in hyrbilen utifrån ditt flygs ankomst- och avgångstider och informerar Auto Europe om ditt flygnummer. Under förutsättning att du har beställt en resa med flyg hos Hideaways!

 

Länkar om bilhyra

Läs även goda råd om bilhyra på nedanstående länkar:

 

 

Reklamation - jag vill framföra ett klagomål. Finns det någon tidsfrist för reklamation som jag ska vara uppmärksam på?

Ja. Om du upplever något problem med din bilhyra så har du 90 dagar på dig från uthämtningstillfället att göra oss uppmärksamma på eventuella problem genom att kontakta Auto Europe kundservice på signatourscs@autoeurope.de. Efter denna period kan vi inte hjälpa till längre. Du kan även vända dig direkt till Auto Europe på telefon 0200 110 460.

 

Självrisk - vad betyder självriskeliminering/återbetalad självrisk?

Vid eventuell skada eller stöld av hyrbilen kommer den lokala biluthyrningsfirman att kräva dig på den avtalade självrisken som framgår av din voucher. Med återbetalad självrisk kommer Auto Europe återbetala detta belopp minus en administrationsavgift om Auto Europe mottar de rätta dokumenten (kvitto på betalningen, polisrapport, skaderapport, o.s.v.). Detta är en återbetalning av självrisken och inte en återbetalning av beloppet på skador som inte täcks av självrisken. Man kommer heller inte att erhålla någon återbetalning om det fastslås att skadorna på bilen beror på oaktsam körning av den som hyrt bilen. För ytterligare information om detta hänvisar vi till Auto Europes hyresvillkor.

 

Skada / olycka. Procedur vid tillfälle av skada / olycka?

Vid tillfälle av en olycka eller en skada på er hyrbil samt stöld ska detta meddelas till vår samarbetspartner – det angivna uthyrningsfirma – inom 24 timmar. En skade- / stöld- / olycksrappart ska utfyllas / skrivs vid avslutningen av hyrbilskontraktet med det aktuella hyrbilsfirma.

Vid tillfälle av olycka / skada / stöld ska den lokala polismyndighet informeras och en underskriven polisrapport ska medtagas. Om en tredje part är involverad ska alla detaljer med namn, adress, telefonnummer, personens försäkringsbolag och kontaktupplysningar skaffas och informeras till det aktuella hyrbilsfirma. Om tredje part är involverad men inte närvarande/och eller flytt från platsen ska en rapport utfyllas hos polismyndigheten och uthyrningsfirman ska informeras om detta. Vidare ska all information samt bilagor så som hyrbilskontraktet skickas till Auto Europe – efter att bilhyran är avslutad.

Vid tillfälle av nödvändig reparation och/eller byte av en given bildel ska uthyrningsfirman godkänna detta innan arbetet utförs. Alla bilagor i relation till bilhyran ska sparas.

Följs ovan procedur inte, kan detta medföra att betald självrisk ej ersätts.

 

Super Cover - vad täcker Auto Europe Super Cover?

Förrutom de obligatoriska försäkringarna som alltid ingår vid bilhyra hos Auto Europe, samt annullering av en eventuell självrisk vid tillfälle av skada, täcker Super Cover också skador på däck, glas och undervagn. Läs mer om Super Cover med Auto Europe här.

 

Typ av hyrbil - kommer jag att få precis den biltyp och det bilmärke som jag har beställt?

Både Auto Europe och den lokala biluthyrningsfirman kan enbart garantera en viss bilkategori och inte en speciell bil eller bilmärke. Biluthyrningsfirman har bilar av flera olika bilmärken i samma kategori. Man kan som kund därför bara vara säker på att få en bil i samma kategori och med samma egenskaper och funktioner som den som bekräftats i bokningen.

Läs mer om olika typer av hyrbilar

 

Typer av försäkring. Hur är min hyrbil försäkrad?

Samtliga hyrbilar har en tredjepartsförsäkring med en minimi täckning som följer den lokala lagstiftningen. Alla hyrbilar har en skadeförsäkring (CDW) och stöldförsäkring. Dessa försäkringar har normalt en självrisk som den lokala biluthyrningsfirman kommer att utnyttja i tillfälle av skada eller stöld av hyrbilen. Läs mer om försäkring, självrisk eliminering och extraförsäkring här på sidan.

 

Voucher - det viktigaste!

Om du har bokat hyrbil i samband med beställningen av din resa så mottar du din bilhyrevoucher från Auto Europe på den mail som du har angett vid beställningstillfället. Denna voucher ska du ha med dig vid uthämtningen av hyrbilen tillsammans med giltigt pass, körkort samt kreditkort (inte VISA-kort utan Mastercard, Eurocard, American Express eller liknande) utställt i förarens namn. All information som biluthyraren behöver står på vouchern. Observera att uthyraren inte nödvändigtvis kan se vilken typ av försäkring du har, det vill säga varken bilhyra med samtliga obligatoriska försäkringar eller bilhyra med samtliga obligatoriska försäkringar + självriskeliminering (se även punkten om självriskeliminering). Tänk på att uthyraren är säljare och ofta provisionsavlönad och därför har ett egenintresse i merförsäljning. Han kan även vara ovan vid att läsa vouchers från Auto Europe, detta sammantaget kan kanske ge dig en känsla av att bilen inte är försäkrad. Men det är den! Du kan även uppleva att den deposition som ska ställas helt enligt reglerna kommer dras från ditt kreditkort. Det kommer den inte! Depositionsbeloppets storlek kommer att reserveras på ditt kreditkort på så vis att uthyraren förbehåller sig rätten att dra ett belopp som maximalt motsvarar depositionen i händelse av att hyrbilen har fått någon skada.

 

Ändring av bokningen. Kan jag ändra eller annullera min bokning hos Auto Europe?

Ja du kan ändra eller annullera din bokning hos Auto Europe. I vissa fall kan detta göras ända fram till 48 timmar innan du ska avhämta din hyrbil. Minimi avgiften för ändring eller annullering är på SEK 295,-

 

Ytterligare information om bilhyra

Samtlig information på denna sida kommer från Auto Europe och uppdaterades i januari 2016. Hideaways rekommenderar alltid att du noga läser de aktuella hyresvillkoren när du beställer en hyrbil. Om du vill veta mera så läs vår guide om bilhyra eller besök Autoeurope's FAQ. Har du frågor om bilhyra är du naturligtvis alltid välkommen att kontakta oss eller läsa vår FAQ guide om bilhyra. Vänligen uppmärksamma att Auto Europe förmedlar bilhyror på samma sätt som andra kända företag som till exempel Holiday Autos och Cartrawler.

ZD, THP, CDW på din voucher

ZD står för "Zero Deductible" som är självriskelimineringen. THP står för "Theft Protection" som är stöldförsäkring och CDW står för "Collision Damage Waiver" som är de obligatoriska olycks- och skadeförsäkringarna.

 

Tillbaka till sidan om hyrbil